Det viktigaste i livet för mig är...


"Innan vi lever, är livet inte något, men det tillkommer oss att ge det en mening och värdet är inget annat än den mening vi väljer." (Sartre)



Det viktigaste i livet för mig är... min familj och jag spenderar mer än gärna tid med dem. Jag tycker inte att det viktigaste i livet för mig är jag måste lyckas eller tjänar pengar. Jo, för mig är familjen viktigast!
Men det är också viktigt att vara med min kärlek – det viktigaste är min kärlek till honom och till alla och allt i mitt liv.
.
Det är att leva varje dag, må gott och vara glad - dvs "carpe diem", som det kallas på latin. Det är att leva livet precis här och nu, eftersomm det är nuet som räknas. Jag tror att det är förstås meningen med livet - så vi behöver lära oss av, förlåta och glömma allt dåligt, sorg eller obehagligheter som hänt. Eftersom det som har hänt är avslutat!

.


Vi måste lita på oss själva och skapa framtidstro, att göra sitt bästa av det vi gör. Tro på alla kan gå från "bra" eller "dålig" till att bli en "bättre" människa. Jag vill sträva efter livsglädje.. Jag menar att känna engagemang med vad jag är och gör och gå in med liv och lust - alltid! För att leva så behöver man älska livet och vakna up varje dag med ett tänkande: Idag ska jag vara glad, lära något nytt och njuta av varje enkel sak som jag gör. Men att leva så är en utmaning!

Vi behöver våga vara starkare än allt dåligt som finns.
Vi behöver våga göra saker som är annorlunda – utan bråtom och stress.
Vi behöver bara använda våra sinnen – och aldrig tappa våra känslor.

För att vara sådan måste vi leva livet som jag verkligen är – med allt vad det innebär.
Ibland svag och oftare stark.
Ibland långsamt och oftare energisk.
Ibland som de andra och oftare som mig själv...
Självklart är det inte så lätt som det låtar!

Men om det saknas sötma i livet, måste man söta det. Man måste hitta sin livsglädje.
Man måste leva livet som om det aldrig kom tillbaka – och så är det ju faktiskt så det verkligen är, eller hur? Vi har bara ett liv, en sekund... Ingen har hela livet som den vill ha, inte heller alla sekuder som det låter vi ha ibland - vi lever inte för evigt.

Jag lever nu, PRECIS NU lever jag. Och nu har jag valt att skriva om livet. Jag har valt att lära med vad jag gör – livet är det också: att lära och läsa av allt som händer, med alla som delar livet med mig. Jag är nu vad jag gör nu – vad jag gjorde förut och vad jag ska göra efter. Det är jag som bestämmer. Och jag bestämmer att hitta min livsglädje precis nu.

*av Melica

.


"Det viktigaste är inte hur länge man lever,utan hur väl man lever" (Seneca)

Um comentário:

Anônimo disse...

Ja, troligen sa det ar

Creative Commons License
Blog licenciado - Creative Commons License.